Binnenvaartschippers moeten vanaf 1 januari 2020 aan bepaalde geluidseisen voldoen. Wij bieden oplossingen en de benodigde producten. In dit artikel wordt het probleem van het stuurhuis aangepakt.

Geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart | Deel 2: Het stuurhuis

Zoals in het eerste deel van de geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart is te lezen, moeten alle binnenvaartschippers vanaf 1 januari 2020 aan bepaalde geluidseisen voldoen. Op deze tipspagina leest u alles over het isoleren van het stuurhuis tegen motorgeluid. Het stuurhuis is meestal recht- of schuin gepositioneerd boven de machinekamer. Dit maakt de vloer van het stuurhuis de zwakste schakel. Door deze op de juiste manier te isoleren, zal dit hoogstwaarschijnlijk al voldoende zijn om aan de eis voor het stuurhuis te voldoen. Als de situatie het toelaat om ook de wanden te isoleren, dan is dit zeker aan te raden. De wanden staan in verbinding met de vloer en kunnen zo geluid afstralen in het stuurhuis; ook hier valt dus winst te behalen.

Geluidsprobleem: Het Stuurhuis

Wij beschrijven oplossingen voor een maximum resultaat zodat u naar alle waarschijnlijkheid in één keer klaar bent. U kunt natuurlijk zelf bepalen welke producten u wel of niet wilt toepassen, dit om bijvoorbeeld de kosten te drukken. Het is aan te raden om zelf eens een geluidsmeting te doen om zo inzicht te krijgen of het weglaten van producten uit ons advies wel zo verstandig is. Een meting met een DB-App op uw smartphone is vanzelfsprekend geen geijkte meting, maar het geeft wel een indicatie van het geluidsniveau.

Oplossingen voor diverse stuurhutvloeren

  • Stalen stuurhutvloer isoleren
    Voor het isoleren van de stalen stuurhutvloer gebruikt u het zwaarste type ontdreuningsmateriaal: Vibraflex UF120. Deze methode is niet alleen eenvoudig en praktisch in uitvoering, maar bij een massa verdubbeling van de ondergrond goed voor een theoretische verbetering van 6 dB(a). Een stalen vloer van 5 mm of dikker isoleert u beter aan de onderzijde. Wanneer mogelijk gebruikt u een sandwich ontdreuning, bestaande uit de twee componentenpasta Vibradamp i.c.m. met Zincor plaatjes. Deze manier van isoleren is heel effectief, maar vrij arbeidsintensief. Er zal vaker worden besloten om eerst te beginnen met een dubbele laag Vibraflex (een stalen vloer van 5 mm dik weegt ongeveer 40 kg/m²).
  • Houten stuurhutvloer isoleren
    Door de houten stuurhutvloer te isoleren met Isomat kunt u een behoorlijke verbetering verwachten. Verwijder de afwerkvloer, vloerdekking, en voorzie de gehele vloer van Isomat TS14 of van de zwaarste variant Isomat TS24. U monteert de platen met contactlijm strak tegen de wanden, zodat er geen naden en kieren (geluidslekken) kunnen ontstaan. Op de Isomat kunt u iedere vloerbedekking aanbrengen die u wenst.
  • Zwevende stuurhutvloer aanbrengen
    Het kan in sommige schepen praktischer zijn om een zwevende vloer in de stuurhut aan te brengen. Dit is vooral het geval in schepen waar de motor ‘koud’ op het casco staat (zonder trillingsdempers) en schepen waar een massa verdubbeling niet mogelijk of praktisch is. Voorzie de wanden van de stuurhutvloer van zelf geknipte stroken Regupol Comfort5. Plak de stroken met een paar dotjes kit tegen de wanden en stuurkast; dit ziet er dan uit als een plint. Vervolgens voorziet u de vloer van 10 mm Regupol Comfort5 (dit zijn twee laagjes*). Hierop brengt u een 18 mm multiplexplaat aan, vrij liggend van de wanden, die u afwerkt met tenminste één laag Isomat TS14.

    *Deze zwevende vloer wordt ook wel een ‘massa – veer’ genoemd. De massa is Isomat TS, de veer is Regupol. Zonder voldoende dikte van ‘de veer’ Regupol, is er niet voldoende isolatie tegen lage frequenties.
  • Wanden isoleren
    De wanden maken verbinding met het casco én de vloer; hierdoor stralen ze ook geluid af. Stalen wanden worden geïsoleerd door er massa aan toe te voegen, waarbij Vibraflex UF100 zwaar genoeg is voor stalen wanden. Houten wanden isoleert u met Isomat TS14, lijmen en schroeven. Dit kunt u eventueel afwerken met multiplex (of iets vergelijkbaars).

Het verschil tussen Isomat TS en Isomat KE

U heeft misschien gezien dat er twee Isomatvarianten beschikbaar zijn, Isomat TS en KE. Het verschil is de samenstelling. Isomat TS is een EVA-kunststof massaplaat die sinds jaar en dag veelvuldig in de luxe jachtbouw wordt toegepast. Beide varianten zijn overigens toepasbaar!

Waarom Isomat TS wordt beschreven

Vlamdovend volgens DIN 4102 B2. Het materiaal is dermate onbrandbaar dat het toegepast kan worden in een vaartuig dat onder CE-markering, volgens de RCD94/25/EC richtlijnen van 2003/ 44/EC 16 juni 2003, gebouwd is en het een pleziervaartuig van 2,5 - 24 meter betreft. Heeft dit geen meerwaarde voor u, dan kunt u dus ook Isomat KE toepassen.

Tips

Bij het maken van een zwevende vloer dient u erop te latten dat deze nergens de wanden of stuurkast kan raken. Naden en kieren vormen geluidslekken, dus dicht deze af met Sikaflex. Massa = isolatie, oftewel, hoe zwaarder een vloer of een wand wordt, des te hoger de isolatiewaarde. Vermijdt holle ruimten die kunnen functioneren als klankkasten. Hiervoor is EcoCoustic Cotton een ideale spouwvulling.

Vragen? 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp of wilt u productmonsters ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op!

Contact