Binnenvaartschippers moeten vanaf 1 januari 2020 aan bepaalde geluidseisen voldoen. Wij bieden oplossingen en de benodigde producten. In dit artikel wordt het probleem van de luchtschacht aangepakt.

Geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart | Deel 1: De luchtschacht

Als binnenvaartschipper moet u vanaf 1 januari 2020, na een vernieuwing van het certificaat, aan bepaalde geluidseisen voldoen. Om de beste oplossingen te beschrijven hebben wij ons ingelezen in de informatie die beschikbaar is gesteld door o.a. de EOC, ROSR en de ASV. Op de beroepsvaartpagina’s van onze webshop vindt u oplossingen én producten om zoveel mogelijk aan onderstaande geluidseisen te voldoen:

Geluidseisen diverse vertrekken:

  •  Niet continu bemande machinekamers: max. 110 dB(a).
  •  Bemande machinekamers: max. 90 dB(a).
  •  Stuurhuis, navigatiebrug: max. 65 – 70 dB(a).
  •  Hutten (zowel voor personeel als passagiers): max. 60 dB(a).

Geluidseisen voor de omgeving:

  •  Varend: max. 75 dB(a).
  •  Stilliggend: max. 65 dB(a).

Geluidsprobleem: De Luchtschacht

Deze tipspagina is vooral bedoeld voor het verminderen van het geluidsprobleem voor de omgeving. De luchtschacht functioneert als luchtafvoer voor de produceerde warmte van de motor en vormt bij veel binnenvaartschepen een flink geluidslek. Deze openverbinding tussen de motor en de buitenwereld zorgt ervoor dat motorgeluid, vooral van de turbo, goed hoorbaar is in de directe omgeving met als resultaat een overschrijding van de gestelde eis.

De oplossing

Dit geluidsprobleem bestaat uit luchtgeluid en kan relatief eenvoudig worden opgelost: voorzie de gehele schacht van absorptiemateriaal.


Door de gehele schacht te bekleden met het juiste absorptiemateriaal wordt het motorgeluid optimaal geabsorbeerd. Het juiste product selecteert u aan de hand van de omgevingstemperatuur. Het begin van de schacht, dichtbij de motor/turbo,

kan warmer zijn dan het laatste deel. Is dit het geval bij u aan boord? Dan behaalt u het beste resultaat door producten te combineren. Dit houdt in dat u aan de warme zijde Flamex PU monteert en aan de koelere zijde Merfocell PU. Beide materialen zijn zelfklevend en voorzien van een olie, vocht- en vuildichte toplaag.  

 

 

Luchtschacht Absorptie

 

Luchtschacht


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stappenplan voor het isoleren van de luchtschacht

Stap 1: Voorbereiding luchtschacht
Zorg voor een grondig gereinigde schacht. Alle producten zijn zelfklevend, dus de ondergrond dient stof- en vetvrij te zijn. Ontvetten kan met een middel dat ontvettende eigenschappen heeft zoals een schoonmaakmiddel of remmenreiniger. Er zijn wasbenzine soorten die juist vettigheid bevatten, gebruik deze dus niet!

Stap 2: Voorbereiden van de materialen
In sommige luchtschachten zijn zaken aangebracht zoals leidingen, of een ladder. Het kan dan handig zijn om mallen te maken zodat het absorptiemateriaal mooi strak kan worden aangebracht. Snijd de platen zoveel mogelijk van tevoren op maat, maar houd rekening met de plaatdikte. Op maat gemaakte platen zijn kleiner en dus praktischer tijdens het monteren. Zodra de zelfklever de ondergrond raakt, is deze niet meer te corrigeren!

Stap 3: Aanbrengen van het absorptiemateriaal
Dit gaat het makkelijkste door een klein stukje van het schutfolie los te trekken, zoals een sticker, en de plaat waterpas op de ondergrond te drukken. Op deze manier zit het bovenste stukje van de plaat recht op de schachtwand. Vervolgens trekt u langzaam het schutfolie achter de plaat vandaan, terwijl u met de andere hand de plaat van links naar rechts aandrukt. Op deze manier voorkomt u luchtbellen achter de plaat.

Stap 4: Afwerken
Wij raden aan om de naden tussen de platen af te plakken met Acustitape. Dit voorkomt indringen van vocht en vuil én het werkt mooi af.

Toepasbare producten binnenvaartschepen

Luchtschacht Isolatie

Flamex PU: Stevig absorptieschuim voorzien van een olie- en vochtwerende PU toplaag. Toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC continu.

Merfocell PU: Soepel absorptieschuim met een olie-, vocht- en vuildichte PU toplaag. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 70 ºC. Met CE-Certificering.

De binnenvaartschipper in dit voorbeeld heeft Merfocell PU gebruikt met een dikte van 40 mm. Een prima keuze wat betreft absorptiewaarden. Bij absorptiemateriaal geldt wel: hoe dikker het materiaal, hoe hoger de absorptiewaarden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vragen? 

Heeft u nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp of wilt u productmonsters ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op!