Tips voor het isoleren van campers, met name de Mercedes 508 en 608. Geluidsisolatie voor bussen en campers.

Akoestische isolatie voor de Mercedes 508 en 608

Geluidsisolatie voor o.a. de Mercedes 508 en 608
De Mercedes Old Timer bussen zijn één van de meest populaire voertuigen die, in sommige gevallen, letterlijk omgetoverd worden tot fantastische campers. Dit type Mercedes bus is ideaal om te verbouwen naar een camper, maar akoestisch wat minder ideaal. In dit artikel schenken wij aandacht aan de typen 508 en 608. Daarnaast bespreken we hoe de meest voorkomende geluidsproblemen kunnen worden aangepakt. De meeste isolatiemethoden zullen ook toe te passen zijn in de Hanomag en Hanomag-Henschel. Heeft verder interesse in dit model voertuig, kijkt u dan ook eens op de Dubbellucht Club website: https://www.dubbellucht.nl/ 

Camper
De buiten motorkap isoleren
Het meest voorkomende geluidsprobleem is motorgeluid. De bus heeft een kleine stalen motorkap aan de buitenkant, onder de voorruit. De stalen kap moet eerst worden ontdreunt. Dit doet u met de zogenaamde dempingsmatjes Vibraflex Butyl. Dit product houden als het ware de motorkap vast zodat deze niet langer kan resoneren, het gong-effect is dan weg. Over de ontdreuningsmatjes brengt u vervolgens een absorptiemateriaal aan om motorgeluid te absorberen. In het geval van de motorkap buiten, waar voldoende ruimte is tussen hete motor onderdelen en het absorptiemateriaal, gebruikt u Acusticab met een minimale dikte van 19 mm. Dit product is zelfklevend en voorzien van een olie en vochtdichte toplaag.

De binnen motorkap (bult) isoleren
U kunt de buitenzijde van de motorkap voorzien van Vibraflex Extreme ontdreuningsmatjes. Om het geheel fraai af te werken én extra te isoleren brengt u de Isomat VM aan over de Vibraflex. Isomat VM (vloermat) is niet zelfklevend, maar kan met contactlijm worden gemonteerd. De bult wordt aan de binnenzijde voorzien van Merfocell GW. Dit is een zelfklevend absorptiemateriaal met een glasdoekweefsel (GW) toplaag welke bestand is tegen een temperatuur van +/- 100 graden.

Bodemplaat, schutbord en wielkasten
Deze vlakken laten motor- en rijgeluiden door en worden het best geïsoleerd met Vibraflex Extreme of de Vibraflex Butyl. Voorzie zoveel mogelijk vlakken van deze producten voor een optimaal resultaat. Verwarm de producten goed zodat ze lekker soepel zijn en de ondergrond volledig bedekken, ook in profileringen van bijvoorbeeld de wielkasten.  

Portieren, zijpanelen en het dak
Dit zijn vaak grote vlakken die gemakkelijk in resonantie worden gebracht en vervolgens geluid afstralen. Voorzie minimaal 70% van deze vlakken van, niet al te zware, dempingsmatjes. U gebruikt op deze plaatsen de Vibraflex Normal voor de zijpanelen en portieren. De Vibraflex Butyl producten kunt u overal aanbrengen, ook tegen het dak. Deze extra soepele dempingsmatjes zijn wat minder zwaar en verwerken zeer gemakkelijk, tijdswinst dus.

Thermisch camper isolatie
Uw camper of bus thermisch isoleren kan met Akotherm polyesterwol. Vul holle ruimten van bijvoorbeeld het dashboard met dit materiaal voor een optimale isolatie. Wij adviseren een minimum dikte van 40 mm te gebruiken, bijvoorbeeld achter de betimmering c.q. interieur panelen.

Meer informatie over voertuigen isoleren
Op de tipspagina Camper & Bussen isolatie vindt u nog meer informatie.  Op de Voertuig pagina vindt u diverse toepassingen met instructiefilmpjes. 

Vragen? 
Neemt u dan Contact met ons op, wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen.