Geluidsisolatie van de machinekamer
Een goed geïsoleerde machinekamer moet functioneren als een motoromkasting, een volledig afgesloten ruimte tussen de buitenwereld en de hutten aan boord van een schip. Daarom moeten de wanden, plafond en deur zo zwaar mogelijk zijn of worden en binnen in voorzien van absorptiemateriaal. Het beste geluidsabsorberende materiaal is minimaal 50 mm dik en voorzien van een bepaalde beschermende toplaag, een hittewerende GW toplaag of een olie- en vochtdichte PU toplaag. De meest gebruikte zijn Acusticab, ook met een witte toplaag, Merfocell GW en Merfocell PU.
Eén van de vele geluidsabsorberende platen voor de machinekamer
In de luxe jachtbouw en binnenvaart worden vaak gepreforeerde platen tegen het plafond en wanden gemonteerd met daarachter absorptiemateriaal. Akotherm D40 is hier ook voor geschikt. Een stevige polyesterwol plaat met uitstekende absorptiewaarden. Gebruik ook hier een zo'n dik mogelijke variant voor het beste resultaat.
Motoromkasting in de machinekamer
Een motoromkasting maken kan lang niet altijd, de machinekamer is meestal niet groot genoeg hiervoor. Als dit wel een mogelijkheid is dan is Merfoplex hét materiaal hiervoor. Een zware sandwich plaat van een dubbele laag multiplex met daartussen een Isomat isolatieplaat. Ook het omkasten van machines zoals een aggregaat o.i.d. is zinvol.
Voorkom ook dat motorgeluid kan ontsnappen uit de machinekamer, ook dit is een bekend geluidsprobleem aan boord van een binnenvaartschip. Op de pagina "Luchtschacht isoleren" leest de oplossing en vindt u de producten voor het isoleren van de luchtschacht.
Meer over het isoleren van de machinekamer
Op de pagina "Boten & Jachten" vindt u meer over het isoleren van schepen en ook het isoleren van motorgeluid in een machinekamer of motorruimte.
Vragen het isoleren van schepen?
Heeft u nog vragen over het isoleren van een machinekamer of wilt u product monsters ontvangen? Neemt u dan gerust contact met ons op!